כל מה שרציתם לדעת על הנהלת חשבונות כפולה

ניהול חשבונות הוא תחום רחב, הכולל בתוכו ניטור, חישוב ורישום ההוצאות וההכנסות של העסק. פרקטיקה זו מאפשרת לחברה לעקוב אחר תזרים הכספים ולשלם במדויק את המיסים שבהם היא חייבת. לכן, זהו תחום חיוני גם בשביל בעלי העסקים וגם בשביל המדינה. 

ישנן חברות, בדרך כלל גדולות ומבוססות, שבהן ניהול הספרים מתקיים בתוך בית העסק. עסקים קטנים יותר נעזרים בדרך כלל בשירותיו של משרד הנהלת חשבונות. ניתן לחלק את סוגי הנהלת החשבונות לשניים, בהתאם לאופן הרישום של ההוצאות וההכנסות של החברה: הנהלת חשבונות חד צידית או כפולה. במאמר זה ננסה להבין מהי הנהלת חשבונות כפולה, מי חייב בה ומה הצרכים שהיא משרתת.

הנהלת חשבונות כפולה 

אחת השאלות הראשונות שכל מנהל חשבון נתקל בה היא: מה זה הנהלת חשבונות כפולה. מדובר בשיטת רישום בת מאות שנים אשר מחייבת תיעוד מפורט של כל פעולה כספית שהחברה מבצעת. השם של השיטה נובע מהעובדה שכל הוצאה או הכנסה נרשמת בשני מקומות. למשל, אם מכרנו ללקוח מוצר, אנו צריכים לציין את העסקה כהכנסה בשביל החברה וכהוצאה בשביל הלקוח. 

יתרונות בהנהלת חשבונות כפולה

לשיטה הכפולה, הנקראת גם השיטה "הדו צידית" או "האיטלקית", מספר יתרונות משמעותיים שהופכים אותה לנפוצה והמקובלת ביותר בישראל. היא אמינה ביותר, ומאפשרת לערוך מאזנים ולייצר דוחות כספיים מדויקים. כאשר מאזנים בצורה מסודרת את כל ההוצאות וההכנסות של החברה, קל לזהות טעויות, כשלים וחוסר עקביות בספרים. בצורה זו מתקבלת תמונה מלאה של מחזור הכספים, הכוללת התחייבויות, נכסים, הלוואות ועוד. שיטה זו אף מאפשרת יצירת תחזיות ומעקב אחר צפי תזרים המזומנים של החברה. 

הנהלת חשבונות כפולה מי חייב?

אם אתם תוהים אם כדאי לכם ליישם את השיטה גם בעסק שלכם, חשוב שתדעו שהבחירה כלל אינה נתונה בידיכם. מס הכנסה הוא הגוף המגדיר מי חייב הנהלת חשבונות כפולה. עסקים קטנים בדרך כלל פטורים מיישום שיטה זו, כיוון שהמחזור השנתי שלהם קטן מכדי שמס הכנסה יטרח להיכנס לעומק הספרים שלהם. 

ישנן הגדרות מדויקות מאוד הקובעות מי חייב ביישום שיטת הרישום הדו-צידית. מדובר בחישוב הכולל את כמות העובדים בחברה, הסוג שלו והמחזור השנתי שלו. ישנם סוגי עסקים, כמו תחנות דלק, אשר חייבים בשיטה זו בכל מקרה. 

מה ההבדל בין הנהלת חשבונאות כפולה לחד צידית?

בניגוד לשיטת הרישום הדו־צידית, בשיטה החד־צידית יש צורך לעקוב רק אחרי שני נתונים: הכנסות והוצאות. אין חובה לכתוב, למשל, באיזה אמצעי נערך התשלום, האם ניתנה ללקוח אורכה, או מה קרה בצד של הבנק. כל מה שהיא מספקת הוא מעקב אחר הרווחים וההפסדים של החברה. זוהי שיטה אינטואיטיבית, פשוטה להבנה וליישום, שאינה דורשת התערבות של איש מקצוע. בדרך כלל היא מיושמת בקרב עוסקים פטורים או עסקים קטנים מאוד. 

לסיכום, הנהלת חשבונות כפולה אומנם דורשת לא מעט עבודה, אך זוהי הדרך האידיאלית לקבל תמונה מפורטת, מדויקת ושלמה של המחזור העסקי שלכם.

נשמח לתאם פגישה בנושא במידת הצורך בטלפון:  09-7437898 או 052-3892773    

הנהלת חשבונות כפולה היא תהליך בו נעשית בדיקה וביקורת כפולה של הרכיבים הכלכליים והפיננסיים של ארגון או עסק. במסגרת הנהלת חשבונות כפולה, נערכת ניתוח ובדיקה מפורטת של הרשומות הפיננסיות, העסקיות והכלכליות של הארגון, על מנת לוודא שהנתונים הכספיים שנרשמים בספרי החשבונות הם מדויקים, מהותיים ונכונים.

במטרה לוודא את הדיוק של הנתונים הפיננסיים, למנוע פערים, לזהות אי-התאמות ולמנוע מרמות פיננסיות. הניתוח הכפול נעשה כדי להפחית את הסיכוי לשגיאות או הונאות פיננסיות ולשפר את איכות הנתונים הפיננסיים שבסופו של דבר משפיעה על קבלת ההחלטות והניהול הכלכלי של הארגון.

  • איסוף והכנה של רשומות פיננסיות, כמו דוחות הכנסות והוצאות, מאזן כללי, דוחות תזרים מזומנים, דוחות מס הכנסה.
  • בדיקת מערכות ונהלים פנימיים כדי לוודא שהנתונים הפיננסיים נכונים, שהתהליכים עומדים בתקנים.
  • בדיקת אמיתות שנערכת על ידי חברת ביקורת חיצונים או רואה חשבון פנימי בחברה, שבודק את התיעוד, הנתונים והפרטים הפיננסיים.
  • לאחר ביצוע ניתוח הנתונים מגיעים למסקנות חשובות לשיפור ותכנון עתידי.

החובה של הנהלת חשבונות כפולה תושפע מגודלה של החברה והיקף המחזור העסקי שלה.
בהתאם לרוב, הנהלת חשבונות כפולה היא דרישה של רשות המיסים, רשות לנירות ערך בישראל ,דרישה משפטית בשני סמלי הבורסות המובילות בעולם – ניו יורק סטוק אקסצ'נג' (NYSE) ובורסת לונדון (LSE) ועוד.

ארגונים שנרשמים למסחר בבורסות הללו חייבים לעמוד בתנאי הנהלת חשבונות כפולה, אשר כוללים ביקורות חיצוניות ובדיקות נוספות כדי לוודא את נכונות המידע הפיננסי שלהם.

ארגונים רבים וגורמים פיננסיים מתייחסים לעקרון הנהלת חשבונות כפולה כמדריך מקצועי שמעורר אמון בנתונים הפיננסיים של הארגון.

תוכנת הנהלת חשבונות כפולה היא תוכנה אשר מסייעת בביצוע תהליכי בדיקה, ביקורות פנימיות וניתוח פיננסי לצורך הבטחת הנאמנות, הדיוק והשלמות של המידע הפיננסי של ארגון.
קיימות תוכנות רבות לביצוע הנהלת חשבונות כפולה שמסייעות לארגונים בביקורות פנימיות וניתוח פיננסי לצורך הבטחת הנאמנות, הדיוק והשלמות של המידע הפיננסי.

מהפופולריות שבהן

  • חשבשבת
  • פריורטי
  • SAP
  • Oracle Financials
  • Microsoft Dynamics 365 Finance
  • NetSuite
  • QuickBooks Enterprise

צרו קשר עם צוות המומחים שלנו

דילוג לתוכן