ייעוץ והדרכה
שירותים
פרופיל
מאמרים
מידע מקצועי
ניוזלטר
 מעוניין לפתוח עסק בענף ההסעדה? פנה אלינו ליעוץ                               ניוזלטר ענף המלונאות בישראל - גיליון מס' 33                       נוהל "גילוי מרצון" חדש ועדכני         העלאת סכומי שכר מינימום - הוראת שעה התשע"ה-2015                           פיצוי עוגמת נפש במלון - מאמר חדש מאת עו"ד שחר פרילינג       מסמך היערכות לסוף שנת המס 2015        ניוזלטר ענף המלונאות - אפריל 2016     שינויים בהפקדות פנסיוניות, צבירת ימי חופשה ועדכון שכר מינימום        נוהל גילוי מרצון הוארך עד 31/12/2016      מתי חברה זרה תיחשב ישראלית לצרכי מס? כתבה חדשה של עו"ד-רו"ח פרילינג באתר כלכליסט          מסמך היערכות לסוף שנת המס 2018         כתבה חדשה מאת עו"ד-רו"ח שחר פרילינג על חוק ההתייעליות הכלכלית לשנת 2017-2018      נפתח הקורס ליזמות עסקית-יישומית בניהולו של עו"ד-רו"ח שחר פרילינג!     נוהל פיקדון לעובדים זרים שהם מסתננים מאי 2017
 
עמוד ראשי ◄ מאמרים ◄ שיטת הזיכיונות
   

שיטת הזיכיונות לבתי קפה ומסעדות

מאת: רו"ח - עו"ד שחר פרילינג

 האם לשקול רכישת זיכיון לבית קפה או לרשת מסעדות?


 יזמים מתחילים שחולמים לפתוח בית קפה או להקים מסעדה חדשה צריכים להקדיש קודם כל מחשבה לאפשרות של קניית זיכיון לסניף של רשת בתי קפה או מסעדות. אפשרות זו טומנת בחובה יתרונות משמעותיים ליזם.

 הגורם הראשון שיש לקחת בחשבון הוא המניע של היזם. אם המוטיבציה העיקרית מאחורי הרעיון לפתוח בית קפה היא תשוקה אמיתית לעיצוב ובנייה של מקום עם אופי מיוחד, והיזם מתכוון להציע קונספט חדש או לפנות      לנישה קטנה ולקהל יעד מאוד ספציפי, הוא בוודאי ישלול מלכתחילה את האפשרות להיות זכיין.

אולם, אם היזם הוא שונא סיכון והמניע העיקרי שלו הוא הפקת רווחים תוך סיכון מינימאלי, יש לשיטת הזיכיונות יתרונות רבים עבורו:

·            בחירת מיקום – זהו אולי היתרון הגדול ביותר של סניף ברשת. היתרון של מיקום עסקים בקניונים ובמקומות הומי אדם הוא ברור. למעשה, במצב שנוצר בשנים האחרונות בישראל, קשה מאוד להפעיל בית קפה מצליח מחוץ לתל אביב שאיננו ממוקם בקניון, מרכז מסחרי או מרכז תחבורתי. התחרות על המיקומים המובחרים היא גדולה, וליזם עצמאי יהיה קשה להשיג מיקום אטרקטיבי. מסעדות יתקשו למשוך לקוחות אם הן אינן נמצאות במיקום אטרקטיבי. גם אם הן חוסכות כסף בדמי השכירות, הן יאלצו להשקיע משאבים רבים בשיווק ופרסום. עבור בתי קפה, חשיבות המיקום היא אף גדולה יותר. עסק בזכיינות יכול להנות מהיכולת של הרשת לתפוס את המיקומים הטובים ביותר.

 ·        מוניטין – מוניטין הוא כמו סחורה ששווה כסף. בזיכיון היזם נהנה מהמוניטין של הרשת ולא צריך להשקיע משאבים בכדי לרכוש מוניטין.

·          ניסיון – שיטת הזכיינות טובה במיוחד עבור יזמים ללא ניסיון בענף. הרשת מציעה הדרכה לזכיין לפני הקמת הסניף. היא מלווה את הזכיין לאורך כל הדרך ונותנת לו פתרונות מוכנים בשורה של בעיות העומדות בפני כל            בעל עסק רגיל: בחירת הספקים, תמחור, הדרכת עובדים וכו'. הזכיין נהנה מהניסיון שהרשת צברה ולא צריך לספוג בעצמו את עלויות "שכר הלימוד".

·          מחיר תחרותי – הרשת מחזיקה בכוח מיקוח גדול אל מול הספקים ולכן מקבלת את חומרי הגלם במחירים תחרותיים. בנוסף, ברוב הרשתות אספקת המוצרים מסודרת ולזכיין נחסך כאב הראש של הקשר עם הספקים.

·          השתתפות של הרשת בהוצאות הפרסום והמיתוג ברמה הארצית.

·          בלעדיות על האזור ברשת עצמה. עם זאת, אין הבטחה על בלעדיות בנישה בה פועלת הרשת (לדוגמה, קניונים בהם יש סניף של ארומה וקפה נטו).

·          תהליך תכנון העסק והקמתו קצר יותר. לרשת יש כבר תוכניות ואישורים להקמת הסניף (כמובן שיש לוודא זאת!).

 


מסיכום כל היתרונות הנ"ל עולה כי הסיכון שבהקמת עסק בזיכיון הוא קטן יותר. הרשת, כמו הזכיין, מעוניינת בהגדלת המחזור והרווח של הסניף, ולכן פעולה הרמונית וקשר טוב בין הזכיין לרשת יכולים לפצות על אובדן העצמאות של הזכיין.

היתרונות שמציע זיכיון לרשת אינן פוטרות את הזכיין מהכנה מדוקדקת לקראת תהליך קבלת הזיכיון. לפני שניגשים לתהליך קבלת זיכיון, רצוי לבחון את הכדאיות הפיננסית של הקמת הסניף. האם ניתן להעריך מה יהיה המחזור של העסק, מהו הרווח שישאר לזכיין וכמה זמן יקח עד להחזר ההשקעה? בזיכיון, הערכה כזו היא קלה יותר מאשר בעסק עצמאי, אם כי גם כאן מדובר בהערכה בלבד, ולא ניתן לחזות את הביצועים הפיננסיים באופן מדויק.

כל רשת דורשת סכום מסוים עבור דמי הזיכיון. בנוסף, תהייה עלות ההקמה על פי רוב כולה על חשבון הזכיין. במקרים נדירים יותר לרשת תהייה בעלות חלקית על הסניף עצמו, ואז היא תקח על עצמה חלק מעלויות ההקמה.

חישוב עלות ההקמה יעשה על פי הנתונים שמספקת הרשת, שהיא האחראית על סטנדרט הבנייה. מומלץ לבדוק את עלויות ההקמה גם עם זכיינים אחרים ברשת ולהשוות לעלויות של רשתות אחרות.

לאחר שמגיעים להערכה כללית של עלות הקמת הסניף במקום המיועד, ראוי שהיזם יבדוק את אפשרויות המימון שלו. אחוז ההון העצמי ותנאי המימון שהוא מסוגל לקבל מהבנקים הם גורמים קריטיים בחישוב זמן החזר ההשקעה והערכת הסיכון.

לסיכום, ניתן לומר שרכישת זיכיון לרשת בתי קפה או מסעדה היא השקעה סולידית יותר מאשר פתיחת עסק עצמאי, אך עדיין כרוכה בסיכון ומצריכה היכרות עם הענף ועם העולם העסקי. הרשתות בדר"כ יציגו תמונה אופטימית לגבי סיכויי הצלחת הסניף. מכיוון שרוב הסיכון הפיננסי נמצא על גב הזכיין, חשוב לבדוק את התשקיף הפיננסי לבד, ולא להסתמך רק על הנהלת הרשת.

לייעוץ ומידע נוסף, צור קשר 

 


שחר פרילינג רו"ח-עו"ד




 

 


Shachar friling - You can expect great things from us because we require it from ourselves



Powered by Shopsystem CMS